TALENTON

Giv jeres nye leder en god start!

I mange lederansættelser er der ofte en forventning fra organisationen om, at lederen træder ind i jobbet og udfylder en stor del af sin rolle fra første arbejdsdag. Der er stor opmærksomhed og mange øjne rettet mod den nye leder, og desto højere i organisationens hierarki lederen ansættes, desto større forventninger er der typisk.

Det er helt naturligt at forventningerne til en leder er høje fra første arbejdsdag. Hvis stillingen har været ledig i en periode, kan der være stor efterspørgsel efter, at der nu kommer en person og varetager jobbet. Der kan være mange beslutninger, som skal træffes, og som ikke har været truffet den seneste periode, hvilket har ophobet en pukkel af opgaver, som skal nedbringes. Generelt som ny leder, kan der være mange beslutninger man skal tage stilling til – også selvom man endnu ikke har et komplet overblik og indsigt. Det kan også være, at lederen er ansat med en klar opgave, fx i forbindelse med en organisationsændring eller at lede en forandringsproces. Ofte ansættes ledere med erfaring fra andre lederstillinger, og derfor kan lederen have et indblik i og kendskab til hvad der kræves, for hurtigt at lykkedes i jobbet.

Hjælp jeres nye ledere godt fra start

Onboarding af lederen kræver noget andet end onboarding af medarbejdere. Her følger nogle gode råd, som kan hjælpe jeres nye ledere godt i gang i jobbet.

#1 Giv lederen et overblik over administrative opgaver

Flere ledere bliver overrasket over hvor meget tid de administrative opgaver egentlig kræver, og hvor hurtigt de føler sig på bagkant med opgaverne. Den information I giver ledere i introforløbet kan være svær at huske (ligesom det kan for medarbejdere). Tænk derfor ud af boksen og hjælp jeres nye ledere med at få et overblik over mængden af de administrative opgaver, fx via et årshjul. En drejebog eller arbejdsgangsbeskrivelse der guider ledere igennem de administrative opgaver sikrer, at lederne har god forudsætning for at udføre opgaverne korrekt fra start.

#2 Støtte og sparring er guld værd

Ledere kan nogle gange være den ensomme ulv i afdelingen, som selv skal finde ud af hvordan opgaverne løses hos jer, hvordan I kommunikerer til hinanden og hvad der kendetegner jeres kultur. I kan hjælpe lederen godt i gang ved at etablere ledelsesfællesskaber og sikre at nye ledere inviteres ind i fællesskaberne. Sparring og støtte fra lederkolleger eller egen chef er afgørende for at lykkedes og trives i jobbet. Det kan både være ad hoc sparring og systematisk sparring.

Desuden kan en mentor hjælpe den nye leder med at finde ind i lederrollen, så det bl.a. matcher jeres ledelsesværdier og -kultur. En mentor vil være en lederkollega, som kan dele sine egne erfaring og viden, samt hjælpe den nye leder godt ind i jobbet.

#3 Netværksgrupper med andre nye ledere

Ledere kan have stor gavn af at møde andre nye lederkolleger og drøfte temaer, som fylder i deres første tid i jobbet, og lytte til andres udfordringer og dilemmaer. Netværksgrupper giver lederne mulighed for sparring og refleksion. I kan med fordel overveje, om det i starten kan være værdifuldt at facilitere netværksgruppen. Det kan være en god idé, da alle ledere er nye i organisationen og hverken kender hinanden eller deres nye arbejdsplads.

#4 God onboarding er tilpasset den enkelte leders behov

Ledere træder ofte ind i deres job under nogle andre omstændigheder end medarbejdere gør. Og der kan være helt særlige fokusområder eller bestemte opgaver, som lederen skal løse i sin første tid. Endeligt kan ledere have en holdning til, hvad der er vigtigt i deres onboarding fordi, de har prøvet noget lignende før. Lederes onboarding kan derfor også risikere at blive skubbet lidt til siden, fordi der er opgaver som kalder på lederen eller lederen ikke vurderer at de planlagte onboarding-aktiviteter er relevante. I hver eneste lederrekruttering bør I derfor tage stilling til, hvordan I giver hver enkelt leder den bedste onboarding. Der kan også være behov for at justere onboarding-programmet undervejs. Tænk over hvor hårdt i spænder buen og hvor meget onboarding lederen skal igennem i sin første tid.

VILKÅR FOR KONTAKT VIA MAIL ELLER TELEFONISK FOR "TALENTON.DK"

Når du anmoder om et tilbud, udfylder en kontaktformular eller tilmelder dig vores nyhedsbrev, giver du samtidig samtykke til, at “TALENTON” kan kontakte dig via e-mail eller telefonisk med relevante oplysninger.

Vi vil kun kontakte dig med information, der er relevant for den specifikke anmodning, du har foretaget, eller for de tjenester, du har tilmeldt dig.

Din personlige integritet er vigtig for os. “TALENTON” vil aldrig videregive dine personlige oplysninger til tredjeparter uden forudgående samtykke fra dig.

Hvis du har anmodet om et tilbud eller udfyldt en kontaktformular, vil vi bruge de oplysninger, du har givet os, til at kontakte dig med det ønskede tilbud eller besvare din henvendelse.

Hvis du har tilmeldt dig vores nyhedsbrev, vil vi bruge dine oplysninger til at sende dig relevante opdateringer og information om vores tjenester og eventuelle særlige tilbud.

Du kan til enhver tid framelde dig vores nyhedsbrev ved at følge linket til framelding, som du finder i bunden af hver e-mail.

Hvis du ønsker at ændre dine kontaktpræferencer, herunder at ændre den foretrukne e-mailadresse eller telefonnummer, bedes du kontakte os direkte på talenton@talenton.dk

“TALENTON” vil tage alle rimelige foranstaltninger for at beskytte dine personlige oplysninger og sikre, at de opbevares sikkert.

Ved at anmode om et tilbud, udfylde en kontaktformular eller tilmelde dig vores nyhedsbrev, bekræfter du, at du har læst og forstået disse vilkår og giver dit samtykke til at blive kontaktet i overensstemmelse hermed

Disse vilkår er gældende fra 25 July 2023, og de kan ændres med forudgående varsel. Du bedes derfor jævnligt tjekke denne side for eventuelle opdateringer.