I mange lederansættelser er der ofte en forventning fra organisationen om, at lederen træder ind i jobbet og udfylder en stor del af sin rolle fra første arbejdsdag. Der er stor opmærksomhed og mange øjne rettet mod den nye leder, og desto højere i organisationens hierarki lederen ansættes, desto større forventninger er der typisk.
Det er helt naturligt at forventningerne til en leder er høje fra første arbejdsdag. Hvis stillingen har været ledig i en periode, kan der være stor efterspørgsel efter, at der nu kommer en person og varetager jobbet. Der kan være mange beslutninger, som skal træffes, og som ikke har været truffet den seneste periode, hvilket har ophobet en pukkel af opgaver, som skal nedbringes. Generelt som ny leder, kan der være mange beslutninger man skal tage stilling til – også selvom man endnu ikke har et komplet overblik og indsigt. Det kan også være, at lederen er ansat med en klar opgave, fx i forbindelse med en organisationsændring eller at lede en forandringsproces. Ofte ansættes ledere med erfaring fra andre lederstillinger, og derfor kan lederen have et indblik i og kendskab til hvad der kræves, for hurtigt at lykkedes i jobbet.
Hjælp jeres nye ledere godt fra start
Onboarding af lederen kræver noget andet end onboarding af
medarbejdere. Her følger nogle gode råd, som kan hjælpe jeres nye ledere godt i
gang i jobbet.
#1 Giv lederen et overblik over administrative opgaver
Flere ledere bliver overrasket over hvor meget tid de
administrative opgaver egentlig kræver, og hvor hurtigt de føler sig på bagkant
med opgaverne. Den information I giver ledere i introforløbet kan være svær at
huske (ligesom det kan for medarbejdere). Tænk derfor ud af boksen og hjælp
jeres nye ledere med at få et overblik over mængden af de administrative
opgaver, fx via et årshjul. En drejebog eller arbejdsgangsbeskrivelse der guider
ledere igennem de administrative opgaver sikrer, at lederne har god forudsætning
for at udføre opgaverne korrekt fra start.
#2 Støtte og sparring er guld værd
Ledere kan nogle gange være den ensomme ulv i afdelingen,
som selv skal finde ud af hvordan opgaverne løses hos jer, hvordan I
kommunikerer til hinanden og hvad der kendetegner jeres kultur. I kan hjælpe
lederen godt i gang ved at etablere ledelsesfællesskaber og sikre at nye ledere
inviteres ind i fællesskaberne. Sparring og støtte fra lederkolleger eller egen
chef er afgørende for at lykkedes og trives i jobbet. Det kan både være ad hoc
sparring og systematisk sparring.
Desuden kan en mentor hjælpe den nye leder med at finde ind
i lederrollen, så det bl.a. matcher jeres ledelsesværdier og -kultur. En mentor
vil være en lederkollega, som kan dele sine egne erfaring og viden, samt hjælpe
den nye leder godt ind i jobbet.
#3 Netværksgrupper med andre nye ledere
Ledere kan have stor gavn af at møde andre nye lederkolleger
og drøfte temaer, som fylder i deres første tid i jobbet, og lytte til andres
udfordringer og dilemmaer. Netværksgrupper giver lederne mulighed for sparring
og refleksion. I kan med fordel overveje, om det i starten kan være værdifuldt
at facilitere netværksgruppen. Det kan være en god idé, da alle ledere er nye i
organisationen og hverken kender hinanden eller deres nye arbejdsplads.
#4 God onboarding er tilpasset den enkelte leders behov
Ledere træder ofte ind i deres job under nogle andre
omstændigheder end medarbejdere gør. Og der kan være helt særlige fokusområder
eller bestemte opgaver, som lederen skal løse i sin første tid. Endeligt kan
ledere have en holdning til, hvad der er vigtigt i deres onboarding fordi, de
har prøvet noget lignende før. Lederes onboarding kan derfor også risikere at blive
skubbet lidt til siden, fordi der er opgaver som kalder på lederen eller
lederen ikke vurderer at de planlagte onboarding-aktiviteter er relevante. I hver
eneste lederrekruttering bør I derfor tage stilling til, hvordan I giver hver
enkelt leder den bedste onboarding. Der kan også være behov for at justere
onboarding-programmet undervejs. Tænk over hvor hårdt i spænder buen og hvor
meget onboarding lederen skal igennem i sin første tid.