Hvordan giver I jeres nyansatte en god start?
Det kan der være mange tilgange til, da onboarding er mere end blot den første måned og en faglig introduktion. Hvis det er nyt for jer at arbejde med onboarding eller hvis I har brug for inspiration til, hvordan I kommer i gang, kan I læse med her.
Før I starter
Før I tilrettelægger jeres onboarding-program, bør I tage stilling til hvilke ambitioner I har for jeres onboarding. Det er vigtigt at have fælles ambitioner, så der skabes et fælles fundament for hvordan I tager i mod og sikrer en god jobstart for alle jeres nye kolleger. I kan overveje at definere jeres ambitioner med udgangspunkt i vores syv temaer for god onboarding (læs mere her).
Brug data til at udvikle jeres onboarding
Har I brug for sparring og hjælp til at udvikle jeres pre- og onboarding? Vi bruger data i udvikling af jeres pre- og onboarding. Dermed får I en skræddersyet løsning, som matcher netop jeres behov og ønsker. Vil I høre mere, så kontakt os på talenton@talenton.dk eller +45 4061 8029
Kom godt i gang
Vil I hurtigt i gang med at udvikle jeres onboarding-programmer, kan I til en start tage udgangspunkt i disse tommelfingerregler:
Start med hvorfor før hvordan og hvad
Fortæl fx hvorfor jeres virksomhed eksisterer, hvorfor netop dét er jeres forretning, og hvorfor I lige præcis har de værdier eller arbejder på den måde. Det er vigtigt fordi, det er med til at skabe rammen og meningen, før den nyansatte får detaljerne. Derudover kan hvorfor formidles som en følelsesmæssig invitation til at forstå meningen, fx ”Det er derfor vi er her… Vi du med?”
Giv den nyansatte et WOW
At skabe en wow-oplevelse hos den nyansatte betyder, at I har skabt noget ekstraordinært positivt for jeres nye medarbejder. Vedkommende føler sig velkommen, prioriteret og betydningsfuld.
Vær klar!
Det betyder meget for en nyansat, at I har styr på tingene når den nye medarbejder starter hos jer. Det er simple praktiske ting, som der lægges mærke til, fx. at kontorpladsen er klargjort, værktøjet er klar til brug, telefonen er installeret, der er adgang til de nødvendige IT-systemer mv.
Pas på at regler ikke bliver demotiverende læring
Der er meget, som jeres nye medarbejder skal lære, men vær opmærksom på, at det ikke bliver for mange informationer i starten. Derudover kan præsentation af mange regler signalere en kultur hvor reglerne er det dominerende. Skab derimod en balance hvor I også fokuserer på fx forventninger og mening i jobbet.
God onboarding er både en god oplevelse for den nyansatte og understøtter virksomhedens ambitioner
I bør derfor definere jeres ambitioner for onboarding. Her kan I med fordel overveje:
(1) Hvilke følelsesmæssige oplevelser, I vil styrke hos den nye medarbejder? Det er vigtigt ift. hurtigt at sikre tilknytning.
(2) Hvordan skal onboarding understøtte udvikling af jeres organisation?
Onboarding er typisk mere end 1 måned
Perioden for onboarding varierer afhængig af jobbet og den nyansatte. Generelt bør I tænke onboarding over en længere periode på 6 – 12 måneder, så information og aktiviteter spredes ud.