Oftest centrerer rekrutteringen sig om jobindholdet og arbejdsopgaverne relateret til jobbet. Det er helt centralt for både virksomheden og kandidaten. Som virksomhed har I ofte et behov for at få udført et arbejde og bestemte opgaver. Som kandidat søger man et job med spændende opgaver og arbejdsområder, og hvor man kan bruge sine kompetencer – og for nogen også udvikle sig.
I det øjeblik en kandidat bliver til medarbejder og har sin første arbejdsdag, vil den nye medarbejder gerne bidrage med sine kompetencer og føle sig som en værdifuld medarbejder og kollega. Det er naturligvis også i virksomhedens interesse, da I har rekrutteret med behovet for at få udført noget arbejde. Derfor er kompetenceudvikling og resultater helt centralt og vigtigt i jeres onboarding. Metoderne til at få medarbejdere til at præstere kan være mange og afhænge af bl.a. jobbet og jobindholdet, virksomhedens organisering, medarbejderprofilen mv. En metode som kan give nyansatte gode forudsætninger for at lykkedes i jobbet, er at invitere den nyansatte ind i relevante talentmiljøer i jeres organisation.
HVAD ER ET TALENTMILJØ
I et talentmiljø er der fokus på at skabe organisatoriske rammer for talentudvikling, hvor dygtige ledere og medarbejdere udvikles i stærke og dygtige fællesskaber. Talent udfoldes i en kontekst og skabes af det miljø, man befinder sig i.
Talent afhænger af konteksten
Jeres ledelser har måske oplevet at ansætte en talentfuld medarbejder, som virkelig har præsteret flot i andre virksomheder og hvis CV er imponerende. Altså, en kandidat hvor man, som ledelse, er overbevist om at her kommer en medarbejder som performer fra dag 1. Når medarbejderen starter og den første uge, måned og halve år er gået, og forventningerne ikke helt er indfriet, så klør jeres ledere måske sig selv i håret, fordi hvad gik der galt her?
Det er netop derfor, at talentmiljøer er så utroligt vigtige og har stor betydning for jeres onboarding-succes. Det talentfulde flytter sig hele tiden og individers talent afhænger af konteksten. Konteksten hos jer er helt sikkert anderledes end andre steder. Jeres kultur er anderledes, I samarbejder og kommunikerer på andre måder, jeres strategi, mål og vejen dertil er anderledes, jeres procedurer og opgavetilgang er anderledes og så videre. Den kontekst som den nyansatte skal præstere og navigere i, er altså ny for medarbejderen. Det er helt almindeligt og det er her, at et talentmiljø virkelig hjælper jeres nyansatte på vej til hurtig succes. I et talentmiljø vil den nyansatte nemlig møde kolleger inden for samme arbejdsfællesskab, som arbejder mod samme eller lignende mål i virksomheden. Igennem relationerne og de fælles mål, vil den nyansatte lære mere om jeres kultur, samarbejde og i højere grad kunne koble egne opgaver til hhv. andre opgaver i organisationen og jeres strategiske arbejde.
EKSEMPEL FRA SPORTENS VERDEN
Et godt eksempel hvor vi ofte ser at nyansatte ikke lykkedes med at præstere fra dag 1, selvom det er forventningen fra virksomheden og omverdenen, er i konkurrencesport – og særligt fodbold. Her ser vi store fodboldhold betale flere hundrede millioner kroner for en ny spiller (medarbejder) med forventningen om, at spilleren træder direkte ind på holdet, løfter holdet og præsterer på sit højeste niveau i den næste kamp. En kamp som kan være 1 uge senere. Den dyrt nyindkøbte spiller skuffer stort og præsterer langt fra det niveau, som træner, spillere, fans og omverdenen har set på spillerens tidligere hold (arbejdsplads). 6 måneder senere er den nyindkøbte spillers niveau det samme – skuffende. Årsagen til de skuffende præstationer er netop, at spilleren nu skal præstere i en ny kontekst. Spillerens nye hold (og arbejdsgiver) spiller på en anden måde, har en anden taktik, kommunikerer måske på et andet sprog, har en anden kultur og normer og det er nye relationer. Der er mange faktorer som spiller ind og som er afgørende for spillerens succes og præstationer på banen. Derfor giver det mening at give den nye spiller tid til at lære sin nye arbejdsplads at kende, og det skal I, som virksomhed hjælpe med. Desto mere I hjælper, desto bedre forudsætninger har medarbejderen for at lykkedes.
Talentmiljøer i flere spor
For at udfolde jeres nyansattes – og andre medarbejderes – fulde talent skal I sikre et miljø, hvor den nyansatte får mulighed for at bruge sine kompetencer i relation til sin opgaveportefølje og aktuelle opgaver i virksomheden. Her kan I fx arbejde med talentmiljøer i flere spor, hvor den nyansatte i takt med sin onboarding får opgaver inden for fx disse spor:
1. Individspor: Opgaver som vedkommende selvstændigt kan løse/udføre.
2. Teamspor: Opgaver i et team, hvor den nyansatte fx har projektlederrollen.
3. Organisationsspor: Opgaver, der omhandler flere dele af organisationen, og hvor vedkommende har projektlederrollen.
Inviter medarbejdere med fra start
Selvom medarbejderen ikke har nogen opgaver relateret til talentmiljøet fra start, så kan det være værdifuldt at invitere medarbejderne med i talentmiljøerne tidligt i ansættelsen. Det kan hjælpe dem til at etablere tidlige relationer og få indblik i kulturen og jeres forretning.
Få hjælp til jeres onboarding
Har I brug for sparring og hjælp til at udvikle jeres pre- og onboarding? Vi bruger data i udvikling af jeres pre- og onboarding. Dermed får I en skræddersyet løsning, som matcher netop jeres behov og ønsker. Vil I høre mere, så kontakt os på talenton@talenton.dk eller +45 4061 8029
Kilder:
Stephanie Semay Bäckström, Nicole Baandrup Nielsen og Andrea Søndergaard Poulsen, Sæt talentmiljøet frem for talentet i spotlight, 2020.
Dansk Erhverv, Talentmiljø bygges på mening og relationer, 2022.