Vi har alle prøvet at få en ny kollega. Vi glæder os til at
møde og lære vedkommende at kende. Måske I har planlagt en fælles velkomst og
introduktion i afdelingen – både for at give en god modtagelse, men også for at
jeres nye kollega ikke skal svare på de samme spørgsmål alt for mange gange. Ofte
bliver vores spørgsmål de helt klassiske spørgsmål, såsom:
- Hvor har du arbejdet før du kom hertil?
- Hvad har du arbejdet med tidligere i din karriere?
- Hvilken uddannelse har du?
- Hvad skal du lave i dit job hos os?
- Hvad laver du i din fritid?
- Hvad glæder du dig til?
Det er helt naturligt at starte med disse spørgsmål, netop fordi vi ikke kender vores nye kollega, men det kan også hurtigt blive lidt kedeligt og nogle gange lærer vi kun kollegaen at kende på overfladen. Her kommer nogle forslag til hvordan I kan facilitere modtagelser/velkomster, som jeres nye kollega sent glemmer og som giver jer et mere personligt indblik i, hvem jeres nye kollega egentlig er.
Det personlige interview
Det er vigtigt, at I som arbejdsplads skaber trygge rammer på første arbejdsdag. Husk at I får en kollega for hvem alt er nyt, og som ikke kender jer og jeres kultur. Ved at facilitere et ”mini-interview”, sikrer I at en kollega tager den nyansatte i hånden og skaber en vis tryghed. Det anbefales at medarbejderen og den nyansatte taler sammen før første arbejdsdag, så den nyansatte er forberedt på hvad der venter.
I et ”mini-interview” kan medarbejderen stille nogle mere personlige spørgsmål uden at den nyansatte bliver utryg eller undrer sig – netop fordi det er aftalt på forhånd. Det betyder også, at spørgsmålene kan gå et spadestik dybere og I kan fx komme omkring den nyansattes ungdom, familierelationer, hvad den nyansatte laver rigtig meget i sin fritid, hus- eller sommerhusprojekter, bibeskæftigelse, hobbyer mv.
Quiz
Quiz skaber engagement og involverer alle medarbejdere, og så er det sjovt. At præsentere nyansatte via quiz kræver også en facilitator og forberedelse mellem facilitator og den/de nyansatte. Quiz fungerer godt, hvis I vil have fun facts om jeres nye kollega, det kan fx være livretter, favorit rejsedestination, kæledyr, særlige interesse eller hobbyer, mv. Quizzen kan arrangeres på mange måder, fx som Jeopardy eller som Tip13.
I kan også bruge årets begivenheder som tema. Til påske kan I fx lave en quiz i form af gækkebreve, hvor kollegerne skal gætte hvilket gækkebrev som er det rigtige eller hvis I er flere nyansatte, kan kollegerne matche de nyansatte med gækkebrevene, som indeholder informationer om hver nyansat.
Pandoras æske
En tredje mulighed som involverer alle medarbejdere er, hvor medarbejderne enten individuelt eller i grupper, får mulighed for at skrive et spørgsmål ned, hvorefter alle spørgsmål samles i en æske. Herefter trækker enten facilitatoren eller den nyansatte et spørgsmål og den nyansatte svarer på spørgsmålet. Det er vigtigt, at en kollega faciliterer processen, så den nyansatte ikke står alene. Jeres nye kollega kender ikke kulturen og kan have svært ved at forberede sig på hvilke spørgsmål der stilles. Facilitatoren er derfor den nyansattes livline og støtte til at sikre en god oplevelse.
Alle lærer hinanden at kende
Afhængig af afdelingens størrelse, kan I vælge at præsentere jer alle i afdelingen når en ny medarbejder starter. En måde at præsentere jer på, er fx at lave en navnerunde, hvor I alle præsenterer jer med navn og en fun fact om jer selv eller noget som man hver især tror, man er den eneste har gjort/har/er osv. Det kan fx være, at man tror man er den eneste som har backpacket i Sydamerika, eller man er den eneste som taler kinesisk, eller måske man tror man er den eneste som har 5 katte derhjemme. Ved at præsentere jer selv med en fun fact har den nyansatte nu noget unikt at huske jer på, og samtidig kan det give anledning til samtale over frokosten eller ved kaffemaskinen, når I mødes der.
Og til sidst; et godt råd
Som nyansat træder man ofte ind i ukendt farvand, hvor man er den eneste som hverken kender andre eller jeres kultur. Sørg derfor for, at I faciliterer en velkomst som afspejler hvem I er og jeres kultur, og sørg for at der altid er en facilitator som hjælper den nyansatte igennem velkomsten på en tryg måde.
Få hjælp til onboarding
Vi hjælper med at give nyansatte den bedste start i jobbet, så I får mest muligt ud af jeres nye kollega hurtigst muligt. Vi hjælper både med onboarding-programmer for den enkelte, og udvikling af værktøjer som kan hjælpe jeres nyansatte godt i gang i deres nye job. Læs mere her.
Kontakt os på talenton@talenton.dk eller +45 4061 8029.
